Amb motiu del 5 de desembre, Dia Internacional del Voluntariat, la Plataforma del Voluntariat d'Espanya vol destacar un any més l'existència d'una ciutadania compromesa amb la cura de les persones i del Planeta.

La PVE vol fer visible a aquesta xarxa de voluntariat que, amb petites accions quotidianes, frena desigualtats, activa l'esperança i fa del món un lloc més amable.

Parlar de voluntariat és parlar de l'atenció a totes aquelles persones que estan en situació de vulnerabilitat, que són víctimes de diferents violències i que no participen en peu d'igualtat. És visibilitzar les causes dels qui pateixen; actuar per un canvi de model social.

Aquest any que conclou, des de la PVE reivindiquem l'atenció urgent a aquesta llar que ens acull, ens nodreix i ens dóna vida; aquest medi ambient que agonitza per la inconsciència i la cobdícia. Com a contrapunt a l'individualisme apel·lem al valor del voluntariat per a un veritable canvi de paradigma.

En l'actualitat, milions de persones al món s'han unit per actuar en aquesta crisi de la Terra. Apel·lem a la ciutadania perquè se sumi a tota tasca voluntària que contribueixi a la protecció del Planeta. També urgim a les persones que ja fan voluntariat a què incorporin els valors de la solidaritat en el dia a dia i, sobretot, sol·licitem el compromís de les ONG amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

És imprescindible que les organitzacions assumeixin, divulguin i implantin els ODS en els seus programes i serveis. Això desencadenarà una cadena humana que, a través d'accions aparentment menors, pot canviar el rumb de la crisi climàtica i així mateix, ser agent de conscienciació i transmissió de valors com l'empatia, la implicació o l'altruisme.

En aquest 5 de desembre, exigim el suport dels poders públics per sensibilitzar la societat sobre un voluntariat emergent, que realment pot transformar realitats. Demanem a les empreses que s'impliquin en aquest propòsit, tenint en compte que han de treballar a la banda de les ONG i no en lloc d'elles.

Donar suport al voluntariat, fer-lo visible, és un compromís irrenunciable d'aquest dia i cada dia.

"Fes voluntariat; tingués cura del món"

Càritas, una organització de voluntaris

Els voluntaris són el motor de Càritas. Sense ells, no seria possible dur a terme la seva missió com a servei organitzat de la caritat dins de l'Església que inspira el seu treball d'acompanyament i escolta a les persones que viuen la injustícia de la pobresa.

Hi ha una sèrie de trets que defineixen com és l'opció pel voluntariat dins de Càritas: un voluntariat compromès que creu en el canvi social cap a una societat més justa; un voluntariat actiu que aporta a la societat no només des de les tasques realitzades, sinó també des de les actituds expressades; i un voluntariat capaç d'organitzar-se i participar des de respostes col·lectives abans que individuals.

A més, el model d'aquest voluntariat es basa en la coherència per, des de l'acció realitzada, impulsar el creixement com a persona i com a cristià; un voluntariat que plasma, a través de la seva participació, els valors de la solidaritat, la gratuïtat i la igualtat; un voluntariat sempre disponible per a l'acció i per a la formació, superant la barrera de la bona voluntat i promovent una acció de qualitat; i un voluntariat en procés, amb motivacions molt diferents, que es va fent dia a dia per mitjà de la tasca, la formació i l'acompanyament.

Segons les dades de l'última memòria confederal, a Càritas participen actualment, a través del conjunt de les 70 Càritas Diocesanes existents a Espanya, un total de 84.551 persones voluntàries, que representen el 93,7% dels seus recursos humans.

Escriure un comentari

Códi de seguretat