Càritas Indonèsia (coneguda localment com KARINA) està fent, des de les hores posteriors al greu terratrèmol i posterior tsunami que va assolar divendres passat les costes orientals de les illes Cèlebes (Sulawesi), una identificació de les necessitats més urgents, en coordinació amb els organismes del Govern i altres agències humanitàries no governamentals.

Resposta a necessitats bàsiques

D'acord amb les dades facilitades per Karina a la xarxa internacional de Càritas, hi ha una gran necessitat d'aliments, aigua, refugi temporal i medicines, que són les prioritats en les que la xarxa Càritas a Indonèsia està centrant la seva resposta en aquesta primera fase de l'emergència i en què, amb tota probabilitat, haurà de seguir posant el focus en els propers mesos.

En paraules de Yohanes Baskoro, coordinador de programes de Càritas Indonèsia, "portarà molt de temps recuperar-se d'aquest desastre". "És probable que les víctimes siguin més de 1.000 persones, perquè hi ha molts llocs que encara no han estat visitats, així que realment no podem saber el què ha passat. Aquesta catàstrofe ha provocat una gran quantitat de morts i els reptes pràctics per ajudar els supervivents són enormes ", afegeix.

Equips de Càritas es desplacen a Palu

Un equip d'avaluació de la diòcesi de Makassar, situada al sud de Sulawesi, està viatjant per terra a Palu, al nord de l'illa, on si situa la "zona zero" de la catàstrofe. La distància és de 500 km i normalment dura una 9 hores, però  les vies terrestres estan danyats i l'accés a la zona sinistrada és molt complicada. Un altre equip està viatjant des de Jakarta, però els aeroports estan també molt saturats amb l'arribada de personal humanitari.

A més de col·laborar en la resposta a l'emergència, aquests equips van a avaluar en el terreny les prioritats dels damnificats, a fi de dissenyar una resposta orientada a cobrir les necessitats més urgents i les primeres mesures de reconstrucció.

Crida d'ajuda

S'estima que en els pròxims dies Càritas Indonèsia estarà ja en condicions d'emetre una crida d'ajuda a tota la xarxa Càritas per canalitzar el suport econòmic als diferents capítols de l'emergència, la post-emergència i la reconstrucció.

Càritas Espanyola està a l'espera de conèixer els detalls d'aquest crida per mobilitzar els fons de solidaritat amb Karina i identificar la destinació dels mateixos per zones, necessitats i nombre de damnificats.

KARINA està seguint el procediment de resposta a emergències de la xarxa Càritas per donar suport a la resposta que lidera una comissió integrada per la diòcesi de Manado (al nord de Cèlebes) i la Càritas Arxidiocesana de Makassar. Les dues seran responsables de la resposta a aquesta emergència, sota la coordinació de KARINA.

La diòcesi de Makassar habilitarà alguns dels seus edificis per acollir els desplaçats que arribaran des Palu en els propers dies. Mentre que a Manado s'estan habilitant els patis de les esglésies com a refugis temporals. El director diocesà ha demanat a les parròquies donacions per afrontar la resposta inicial, alhora que grups de joves voluntaris s'han mobilitzat per ajudar els damnificats.

Més de 1.200 morts i 48.000 desplaçats

Segons les dades actualitzades per l'Agència Nacional de Gestió de Desastres d'Indonèsia (BNPB), el balanç de morts pel sisme i el posterior tsunami és d'almenys 1.234 morts, a més de 799 ferits greus ingressats en diferents centres hospitalaris.

Els serveis d'electricitat, aigua i gas segueixen interromputs. Milers de persones no tenen aliments i aigua, mentre els centres de desplaçats no deixen de rebre damnificats per demanar ajuda de primera necessitat. En un recompte inicial, s'han comptabilitzat ja 48.000 persones acollides en refugis temporals.

L'únic accés per arribar a la ciutat de Palu és a través de Mamuju Pasang Kayu i Donggala. Aquesta ruta està ara molt concorreguda, ja que és l'únic camí per fer arribar l'ajuda a la zona afectada. Les condicions de la carretera, les limitacions en les comunicacions i la manca d'estacions de servei són autèntics reptes per a l'equip de Càritas Makassar que intenta arribar a la zona.

Fins al moment, les necessitats més urgents que s'han identificat són aigua potable, aliments, medicines i personal mèdic, i aliments infantils, així com a combustible, carpes, tancs d'aigua, equip d'il·luminació, generadors, bosses, mantes i cobertes.

Escriure un comentari

Códi de seguretat