Malgrat haver garantit l’accés a l’educació per a tothom i, fins i tot, acompanyant-ho d’algunes mesures compensatòries concretes, dins del sistema no s’avança prou ràpidament per frenar les desigualtats que dia a dia van en augment en la nostra societat en la qual solament l’èxit educatiu pot garantir, mínimament, un futur amb igualtat d’oportunitats per a tots.
En l’actualitat les famílies estan afectades per canvis i circumstàncies, sovint adverses, que en debiliten la capacitat d’intervenció i d’acció formativa. Cal un reforç del paper de la família perquè pugui desenvolupar la seva funció, més enllà d’un seguiment «formal» de l’escolarització obligatòria.
Fins fa poc, al costat de la família, l’entorn, els costums, les tradicions, havien actuat com a eines que reforçaven els processos de socialització i d’inclusió, alhora que complementaven el desenvolupament educatiu formal. Però això ha quedat superat.
És bàsic organitzar i desenvolupar un ample ventall d’ofertes formatives complementàries, més enllà del marc de l’escola, pensades i planificades per ajudar a superar els estralls que generen les limitacions derivades de difícils situacions personals, familiars, socials i estructurals, que generen tanta desigualtat «a les portes d’entrada» dels centres escolars.
Ara i aquí, conviuen i es «creuen» moltes cultures, moltes tradicions. Fa falta organitzar i cercar respostes conjuntes que ens permetin compartir, sumar i, fins i tot, reforçar realitats personals diverses, però amb un objectiu comú: educar per incloure i per garantir la igualtat d’oportunitats. Necessitem una renovada concepció de comunitat, d’entorn, en el qual la família estigui embolcallada per les entitats socials i que les administracions, amb els diferents serveis, s’ocupin d’uns i d’altres.
La suma de les accions de tots plegats ha de ser una resposta integrada i comunitària que ofereixi als infants i als joves, aquelles oportunitats que sovint poden quedar desdibuixades per les turbulències de la realitat quotidiana. Cal saber detectar limitacions i sobretot descobrir possibilitats, per petites i febles que semblin. Això so-lament s’aconsegueix si ens conscienciem que la formació integral per a tots és el primer esglaó de la justícia social.
pdfArticle Catalunya Cristiana 29 gener 2017